Ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι που συναντάμε στα μεγάλα θεματικά πάρκα (ή λούνα παρκ), αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για ένα μηχανικό της Volvo, ειδικό σε θέματα ασφάλειας. Πρόκειται για ένα μεγάλο μηχανικό βραχίονα (ή Robocoaster) που εκτελεί απότομες κινήσεις προς διάφορες κατευθύνσεις (δείτε εδώ το επεξηγηματικό βίντεο)

Το καλοκαίρι του 2007, ο Άντερς Άξελσον (Anders Axelson), ειδικός της Volvo Cars σε θέματα ασφάλειας, επισκέφθηκε με τις κόρες του το θεματικό πάρκο της Legoland. «Παρακολουθώντας τους ανθρώπους να πετάγονται προς όλες τις κατευθύνσεις σε μια βόλτα στο ‘Robocoaster’, αντιλήφθηκα ξαφνικά ότι αυτές οι ιδιαίτερα απότομες τυχαίες κινήσεις έμοιαζαν με τις βίαιες δυνάμεις στις οποίες εκτίθενται οι επιβαίνοντες, όταν ένα αυτοκίνητο εκτραπεί από τον δρόμο», λέει ο Άντερς Άξελσον.

Αυτού του είδους τα ατυχήματα ήταν στο μυαλό του Άξελσον από το 2006, όταν η Volvo εντατικοποίησε την εξέλιξη της τεχνολογίας που συμβάλλει στην προστασία των επιβαινόντων σε τέτοιου είδους κοινά, αλλά τόσο περίπλοκα σενάρια. Βασιζόμενη στα στοιχεία από πραγματικά ατυχήματα, η ομάδα του Άντερς Άξελσον δημιούργησε σενάρια δοκιμών πλήρους συντριβής του αυτοκινήτου. Η ανάλυση των κινηματογραφήσεων από ένα μεγάλο αριθμό τέτοιων δοκιμών επιβεβαίωσε ότι η εκτίναξη από την ιδανική θέση πρόσδεσης στο κάθισμα με τη ζώνη ασφαλείας ευθύνεται κατά πολύ για τραυματισμούς που παρατηρούνται σε πραγματικά ατυχήματα.

«Οι μηχανικοί εξέλιξαν ελπιδοφόρες λύσεις για την ενεργή πρόσδεση των επιβαινόντων ώστε να συγκρατούνται στη θέση τους. Από τη στιγμή, όμως, που η συντριβή ολόκληρων αυτοκινήτων σε μια δοκιμή είναι μια χρονοβόρα και πανάκριβη μέθοδος, χρειαζόμασταν μια ταχύτερη και φθηνότερη λύση για να αξιολογήσουμε τις ιδέες μας», θυμάται ο Άξελσον.

Η ιδέα ήλθε κατά τη διάρκεια μιας οικογενειακής εκδρομής στη Legoland της Δανίας. Τότε, οι δίδυμες κόρες του Anders ήταν πολύ μικρές για το «Robocoaster», αλλά παρακολουθώντας τον ρομποτικό βραχίονα να στριφογυρνά τα παιδιά, ο Άντερς αντελήφθη ότι η μέθοδος αυτή είχε και άλλες δυνατότητες εκτός από τη διασκέδαση που μπορούσε να προσφέρει. Όταν επέστρεψε στο γραφείο, ξεκίνησε μια έρευνα για ένα ανάλογο ρομποτικό μηχάνημα που θα μπορούσε να προγραμματιστεί να προσομοιώνει με ακρίβεια τις κινήσεις που είχε καταγράψει η Volvo στα crash test εκτροπής εκτός δρόμου.

«Η σουηδική εταιρεία κατασκευής βιομηχανικών ρομπότ ABB είχε την τεχνολογία και την τεχνογνωσία που χρειαζόταν για να προγραμματίσει ένα μηχάνημα, σχεδιασμένο για εργασίες ακριβείας, να κινεί ένα κάθισμα αυτοκινήτου με ανάλογο τυχαίο τρόπο. Και δούλεψε θαυμάσια», λέει ο Άξελσον.

Ένα κάθισμα αυτοκινήτου με ζώνη ασφαλείας τοποθετείται στον πολυαξονικό ρομποτικό βραχίονα. Ο ρομποτικός βραχίονας, ο οποίος χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με ένα ανδρείκελο crash test, μπορεί να προγραμματιστεί να προσομοιώσει τις κινήσεις σε σημαντικές στιγμές ενός σεναρίου εκτροπής εκτός δρόμου. Κατά την εξελικτική διαδικασία του Νέου XC90, το ‘Robocoaster’ χρησιμοποιήθηκε για να βρεθεί ο σωστός συνδυασμός γεωμετρίας της ζώνης ασφαλείας, ταχείας σύμπτυξης της ζώνης ασφαλείας και σχήματος του καθίσματος που θα βοηθούσε να παραμείνει ο επιβάτης σταθερά στη θέση του, σε περίπτωση εκτροπής εκτός δρόμου.

«Το πολυτιμότερο αποτέλεσμα από τις δοκιμές του ‘Robocoaster’ είναι μάλλον η επίγνωση του εξαιρετικού τρόπου με τον οποίο η σύμπτυξη της ζώνης ασφαλείας συνδυάζεται με την ενισχυμένη πλευρική στήριξη στη νέα γενιά καθισμάτων», λέει ο Άξελσον. Παρεμπιπτόντως, ο ίδιος δεν ανέβηκε ποτέ στο Robocoaster κατά τη διάρκεια εκείνης της επίσκεψής του στη Legoland. «Σε καμία περίπτωση. Τόσο βίαιες κινήσεις με κάνουν να ζαλίζομαι», προσθέτει με χαμόγελο.