Με την 116d EfficientDynamics, η BMW αποδεικνύει ότι μειωμένοι ρύποι και κατανάλωση δεν είναι σε βάρος των επιδόσεων και της οδηγικής απόλαυσης.

Σχεδιαστικά οι σειράς 1 BMW ξεχωρίζουν από το μακρύ εμπρός μέρος, τις επίπεδες επιφάνειες και τις αιχμηρές λεπτομέρειες. Το μήκους 4,3 m hatchback κρύβει καλούς χώρους για 4 ενήλικες (5ος λίγο δύσκολα), ενώ αυξημένος κατά 30 λίτρα είναι και ο χώρος αποσκευών που φτάνει στα 360λτ.

Στο εμπρός μέρος επικρατεί αίσθηση πολυτέλειας και προσοχής στη λεπτομέρεια, με άριστη ποιότητα υλικών και συναρμογής, πληθώρα gadget και σωστή θέση οδήγησης αλλά και εργονομία.

Η πλέον «πράσινη» BMW Σειράς 1, είναι η 116d EfficientDynamics, ένα όχημα σχεδόν ιδανικό για την ελληνική αγορά της κρίσης. Βασικό ατού της έκδοσης ο 4κύλινδρος 1.600άρης diesel κινητήρας, που αποδίδει 116 ίππους δύναμης και 260 Nm ροπής, από τις 1.750 έως τις 2.500 rpm.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύγχρονο αλουμινένιο μοτέρ με άμεσο ψεκασμό, common rail και τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, το οποίο αποδίδει 116 PS στις 4.000 rpm και ροπή πάνω από 27 kgm από τις 1.750-2.500 rpm. Πλαισιώνεται από το πακέτο οικονομίας που η BMW ονομάζει EfficientDynamics: Ανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα, ηλεκτρική κρεμαγέρα, λειτουργία stop/start, ένδειξη για αλλαγής ταχυτήτων, λειτουργία ECO PRO που ρυθμίζει απόκριση γκαζιού, τιμονιού και λειτουργία κινητήρα για τη βέλτιστη οικονομία.

Τελικά μιλάμε για ένα υπερσύγχρονο σύνολο που συνδυάζει νεύρο και αποδοτικότητα με ποιότητα λειτουργίας, ενώ δεν του λείπουν οι επιδόσεις, παρά τις 6 ιδιαίτερα μακριές σχέσεις του χειροκίνητου κιβωτίου.

Παρά το ότι, χαμηλά, κάτω από τις 1.500 σ.α.λ., ο κινητήρας είναι κάπως ράθυμος, μόλις οι στροφές ανέβουν η ταχύτητα αυξάνει με γρήγορο ρυθμό, ενώ αν επιλέξεις στο Drive Experience Control το mode οδήγησης «Sport+» η απόκριση του κινητήρα στο πάτημα του γκαζιού γίνεται άμεση και ταυτόχρονα βελτιώνεται η αίσθηση του τιμονιού.

Όμως, το ατού αυτής της 116 είναι η οικονομία χωρίς να θυσιάζεις την ταχύτητα μετακίνησης. Με το πρόγραμμα οδήγησης Eco Pro, δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά χιλιόμετρα για να δεις τα προφανή οφέλη. Μάλιστα, τα επιπλέον χιλιόμετρα αυτονομίας που κερδίζεις με την οικονομική οδήγηση εμφανίζονται στον υπολογιστή ταξιδιού. Παράλληλα, ρυθμίζεται ανάλογα η λειτουργία άλλων υποσυστημάτων που επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα την κατανάλωση, όπως η απόκριση του γκαζιού και ο κλιματισμός.

Η BMW «ισχυρίζεται» ότι, η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου μπορεί να φτάσει έως και 20%. Βέβαια αν και η κατανάλωση των 3,8 lt/100 km που ανακοινώνουν είναι αισιόδοξη, ωστόσο η πραγματική κυμαίνεται κατά μέσο στα 6, όντας πολύ καλή και έγινε ακόμα καλύτερη όταν προσπαθήσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, κάνοντας το trip computer να δείξει μέση τιμή 5,3 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα.

Όμως εκτός από τις επιδόσεις και η οδική συμπεριφορά προσμετρά στα θετικά της 116d ED, καθώς απέχει ελάχιστα από αυτή της 116i. Οι όποιες διαφορές εστιάζονται στη ρύθμιση της ανάρτησης, που αν και χαμηλότερη (για καλύτερη αεροδυναμική) είναι πιο μαλακή, κυρίως στον πίσω άξονα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι κλίσεις στις στροφές να είναι ελαφρώς μεγαλύτερες, αν και το πολύ καλό τιμόνι σε βοηθά στον έλεγχο της ουράς που «θέλει» να ανοίξει την τροχιά της. Σε κάθε περίπτωση το στάνταρ DSC είναι έτοιμο να επέμβει αν και όταν χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, η 116d EfficientDynamics κινείται με ασφάλεια, σε ευθεία και στροφές, ακόμη και σε γρήγορους ρυθμούς, κάτι στο οποίο συνηγορούν και τα δυνατά φρένα.

Στο δρόμο τώρα, όπου ανάρτηση προσφέρει άνεση, ελάχιστο θόρυβο κύλισης σε κάθε είδους δρόμο και απορροφά αποτελεσματικά κάθε ανωμαλία.

Ο χώρος αποσκευών βρίσκεται στο μέσο όρο της κατηγορίας, είναι εκμεταλλεύσιμος και με χαμηλό κατώφλι. Στην ποιότητα των υλικών διαφαίνεται μια σχετική οικονομία που έχουν κάνει οι Γερμανοί, τοποθετώντας πολλά σκληρά πλαστικά, αλλά στη συναρμογή ο βαθμός απλά είναι, άριστα! Τέλος από πλευράς εργονομίας όλα είναι πολύ πάνω από το μέσο όρο.

Στο δια ταύτα, η 116d EfficientDynamics είναι συνολικά ένα καλό αυτοκίνητο, με υψηλή ποιότητα κατασκευής, ικανοποιητικούς χώρους, κινητήρα που αποδίδει χωρίς να καταναλώνει και ρυπαίνει (πολύ) και ισορροπημένη οδική συμπεριφορά.

Η τιμή της ξεκινά από τα 24.148 ευρώ (τρίθυρο, με όφελος απόσυρσης).

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας: 1.598 cc, i4, άμεσος ψεκασμός, common rail, turbo μεταβλητής γεωμετρίας, 116 PS/4.000 rpm, 27,5 kgm/1.750-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
0-100 km/h 9,4”
0-400 m 16,7”
0-1.000 m 30,7”
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 gr/km
Διαστάσεις 4.324 x 1.765 x 1.421 mm
Βάρος 1.360 kg