Η μάχη για τη βελτίωση της ασφάλειας των μοτοσυκλετών δίνεται σε πολύ ανηφορικό δρόμο… Κυρίως επειδή από τη φύση της, η ίδια η μοτοσυκλέτα δεν επιτρέπει τη χρήση παθητικών μέτρων ασφαλείας. Οπότε το μόνο που μένει -εκτός της σωστής ενδυμασίας του αναβάτη- είναι η εξέλιξη της ενεργητικής ασφάλειας. Αντίθετα, στα αυτοκίνητα για παράδειγμα, οι επιβάτες μπορούν να ποντάρουν στη μεταλλική αντοχή του «κλουβιού» τους.
Τα τελευταία τρία χρόνια το επίκεντρο της εξέλιξης έχει μεταφερθεί στα περιφερειακά συστήματα, τα λεγόμενα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Σύμφωνα με τις στατιστικές, το 24% όλων των ατυχημάτων συμβαίνει σε στροφές. Το 2009 στους ευρωπαϊκούς δρόμους σκοτώθηκαν πάνω από 5.000 αναβάτες. Και μελέτες έχουν δείξει ότι τα συστήματα ABS μπορούν να αποτρέψουν το ένα τέταρτο σχεδόν των ατυχημάτων που καταλήγουν σε βαρύ τραυματισμό ή θάνατο.
Η ενσωμάτωση και του συστήματος MSC στα βοηθήματα (σύστημα σταθεροποίησης της μοτοσυκλέτας), μπορεί να επιφέρει ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση. Το σύστημα λειτουργεί υποστηρικτικά προς τον αναβάτη, δεν μπορεί δηλαδή να τον υποκατασήσει στον έλεγχο της μοτοσυκλέτας. Ωστόσο επηρεάζει θετικά τη συμπεριφορά της, τόσο στη ευθεία (επιτάχυνση – επιβράδυνση), όσο και στις στροφές.
Το 2013 η Bosch βάζει στην παραγωγή ένα σύστημα σταθεροποίησης MSC που υπόσχεται να βελτιώσει τις αντιδράσεις ασφαλείας της μοτοσυκλέτας και ειδικά των πανίσχυρων νέων superbike ή γενικότερα των μοτοσυκλετών υψηλών επιδόσεων.
Καρδιά του MSC της Bosch είναι ένας νέος αισθητήρας κλίσης, ο οποίος συνεργάζεται με το traction control και το ABS (αλλά όχι μόνον…). Πρώτες μοτοσυκλέτες παραγωγής που φορούν το νέο σύστημα είναι οι νέες KTM 1190 Adventure και Adventure R, οι οποίες παρουσιάστηκαν στην έκθεση Intermot της Κολωνίας.
Η οδήγηση στο χώμα μιας μοτοσυκλέτας που ζυγίζει κοντά 240 κιλά και αποδίδει 150 ίππους, δεν είναι το ευκολότερο πράγμα, ειδικά σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης. Το νέο Adventure διαθέτει επίσης ABS και σύστημα αντιολίσθησης και ο νέος αισθητήρας διευρύνει πολύ την αποτελεσματικότητά τους.
«Ο αισθητήρας κλίσης SU-MM5.10 μετρά και καταγράφει μια σειρά φυσικών παραμέτρων ταχύτερα από 100 φορές το δευτερόλεπτο. Οι παράμετροι αυτές είναι η διαμήκης, η εγκάρσια και η κάθετη επιτάχυνση, καθώς και οι τιμές περιστροφής κατά τον κάθετο και τον διαμήκη άξονα».
«Οι τιμές δημιουργούν μια μήτρα πέντε διαστάσεων, την οποία χρησιμοποιεί κατόπιν ένας νέος αλγόριθμος τον οποίο συνέθεσαν οι επιστήμονες της η Bosch για να εκτιμήσει τις τιμές βύθισης και κλίσης της μοτοσυκλέτας, τις οποίες στέλνει κατόπιν μέσω του CAN bus, του δικτύου δηλαδή που συνδέει τα ηλεκτρονικά της μοτοσυκλέτας, στον επεξεργαστή του συστήματος».
Έτσι περιγράφει με έναν απλό τρόπο τη λειτουργία του νέου αισθητήρα ο Matthias Mörbe, που διευθύνει τον τομέα αισθητήρων και συστημάτων στη Bosch Engineering.
Τα δεδομένα απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία διάφορων συστημάτων ασφαλείας της μοτοσυκλέτας, όπως το traction control, τα φώτα στροφής, το launch control (περιορίζει το σπινάρισμα στην εκκίνηση) και εκείνο που κόβει τις σούζες.
Ο αισθητήρας στο μέλλον θα χρησιμοποιηθεί για να κατευθύνει το ABS όταν ενεργοποιείται σε στροφές, για να διακρίνει τον κίνδυνο πτώσης (γενικά) και για τη ρύθμιση των νέων ημι-ενεργητικών αναρτήσεων σαν αυτές στο Ducati Multistrada και το νέο BMW GS».
Στην εφαρμογή του πάνω στα ΚΤΜ ο αισθητήρας συνεργάζεται με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, προκειμένου να διαπιστώνεται ανά πάσα στιγμή η ακριβής «ποσότητα» ιπποδύναμης που μπορεί να κατεβάσει η μοτοσυκλέτα στο έδαφος ενώ γέρνει, ώστε να μη χαθεί η πρόσφυση. Κι αυτό τόσο σε άσφαλτο, όσο και χώμα.
Είμαστε πραγματικά περίεργοι να δούμε κατά πόσο και σε ποιο βαθμό δουλεύει το σύστημα στο χώμα…