Την αύξηση του ορίου ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων τους από τα 15 στα 22 χρόνια ζητούν από την κυβέρνηση οι αυτοκινητιστές ταξί. Όμως, η μέση ηλικία των ταξί πλέον έχει αυξηθεί στα 11,1 έτη, με το 66,7% αυτών να είναι άνω της δεκαετίας, τεχνολογίας Euro 3 ή ακόμη και Euro 2.

Από την άλλη, οι συχνές στάσεις και οι συνεχόμενες διελεύσεις στο κέντρο της Αθήνας των παλαιών ταξί επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με ρύπους επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία. Οι εκπομπές ρύπων και πιο συγκεκριμένα αυτές των αιωρούμενων σωματιδίων είναι 10 ως 16 φορές πιο αυξημένες στα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, όπως είναι τα Euro 2 και 3 σε σύγκριση με τα οχήματα τρέχουσας τεχνολογίας Euro 6.

Έτσι, η ενδεχόμενη παράταση 7 ετών στα ήδη πεπαλαιωμένα και αρκετά επιβαρυμένα οχήματα δεν θα έχει μόνο επιπτώσεις στην ποιότητα μεταφοράς για τους πολίτες (και τους τουρίστες) που χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα. Θα έχει επίσης επιπτώσεις άμεσα συνδεδεμένες με την ανθρώπινη υγεία. Καρδιακά νοσήματα, αναπνευστικά προβλήματα, καθώς και πρόωροι θάνατοι είναι επιπτώσεις που είναι πλέον άμεσα συνδεδεμένες με τους ρύπους που εκπέμπονται από οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας, με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO).

Όσον αφορά την πολιτεία, αυτή έχει υποχρέωση να προστατέψει τους πολίτες, εφαρμόζοντας πολιτικές και τη νομοθεσία που δεν επιτρέπουν την κυκλοφορία έντονα ρυπογόνων οχημάτων, πολύ περισσότερο δε, όταν κάθε ευρωπαϊκή χώρα λαμβάνει μέτρα απομάκρυνσης των παλαιών αυτοκινήτων.

Τι θα γίνει στο τέλος; Πολύ φοβούμαστε –όπως σε πολλά άλλα θέματα- ότι, η πολιτεία θα ακολουθήσει την πολιτική του …τρίτου κόσμου και θα ενδώσει στις πιέσεις του «πελατειακού» της κοινού, δηλαδή των οργανωμένων ψηφοφόρων.

Νίκος Τσάδαρης