Η τρίτη γενιά της Porsche Cayenne παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες. Το επιτυχημένο (και πολλές φορές αμφιλεγόμενο) SUV στην 3η γενιά του, είναι ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, με τις χαρακτηριστικές επιδόσεις της Porsche και εξαιρετική πρακτικότητα στην καθημερινή χρήση.

Οι πανίσχυροι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες, το νέο αυτόματο κιβώτιο Tiptronic S με οκτώ σχέσεις, τα νέα συστήματα ανάρτησης και τα σύγχρονα συστήματα ενδείξεων και ελέγχου με ολική διασυνδεσιμότητα έρχονται να αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο τόσο τον sport χαρακτήρα, όσο και την άνεση στην καθημερινή χρήση.

Η νέα Cayenne διατίθενται με δύο νέους 6κύλινδρους κινητήρες, ως εξής:

  • Ο 3λιτρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 340 ίππων της Cayenne αποδίδει 40 ίππους περισσότερους απ’ ό,τι αυτός του προηγούμενου μοντέλου.
  • Ο κινητήρας V6 biturbo 2,9 λίτρων της Cayenne S, η οποία φτάνει τα 265 χλμ./ώρα, αυξάνει την ιπποδύναμη στους 440 ίππους, έχει δηλαδή πλέον 20 ίππους περισσότερους.

Με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono, η νέα Cayenne S επιταχύνεται από τα 0 στα 10 χλμ./ώρα σε λιγότερο από πέντε δευτερόλεπτα. Βασισμένη σε μεγάλο βαθμό στο θρυλικό sport μοντέλο της μάρκας, την 911, η τρίτη έκδοση του SUV, αναβαθμισμένη και εμφανισιακά, διαθέτει πλέον ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων και παθητική τετραδιεύθυνση για πρώτη φορά.

Εκτός από αυτά τα τυπικά χαρακτηριστικά sport αυτοκινήτου, οι δυνατότητες της Cayenne στο δρόμο έχουν βελτιωθεί ακόμα περισσότερο, με ενεργητικό σύστημα τετρακίνησης στο βασικό εξοπλισμό, Σύστημα Ελέγχου Πλαισίου 4D, πνευματική ανάρτηση τριπλού αεροθαλάμου, αλλά και το ηλεκτρονικό σύστημα σταθεροποίησης Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), ενώ παρά τον σημαντικά εμπλουτισμένο βασικό της εξοπλισμό, ζυγίζει έως και 65 κιλά λιγότερο από την προκάτοχό της, όντας έτσι ένα εξαιρετικό τετρακίνητο SUV και για εκτός δρόμου διαδρομές κατάλληλη.

Compact σχεδίαση και μεγαλύτεροι τροχοί

neporsca4

Η εμφάνιση της Cayenne έχει αναβαθμιστεί σύμφωνα με το στυλ που χαρακτηρίζει το σχεδιαστικό DNA όλων των νέων μοντέλων της Porsche. Οι μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα μπροστά υποδηλώνουν με έμφαση τις αυξημένες επιδόσεις. Οι νέες οριζόντιες αιχμές κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει φαρδύτερο και περισσότερο sport, ακόμη και όταν είναι σταματημένο. Με το εξωτερικό μήκος αυξημένο κατά 63 χλστ. χωρίς να έχει αλλάξει το μεταξόνιο (2.895 χλστ.) και το ύψος οροφής μειωμένο κατά 9 χλστ. σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, η κομψή, βελτιστοποιημένη εμφάνιση της Cayenne (μήκος: 4.918 χλστ., πλάτος χωρίς τους καθρέφτες: 1.983 χλστ.) έχει αναβαθμιστεί αισθητά.

Ο χώρος αποσκευών έχει πλέον χωρητικότητα 770 λίτρα, είναι δηλαδή μεγαλύτερος κατά 100 λίτρα. Οι τροχοί έχουν διάμετρο μεγαλύτερη κατά μία ίντσα, ενώ τα ελαστικά στον πίσω άξονα, τα οποία για πρώτη φορά είναι φαρδύτερα από τα εμπρός, τονίζουν τα ενισχυμένα δυναμικά χαρακτηριστικά οδήγησης. Το διακριτικό, τρισδιάστατο λογότυπο της φίρμας απλώνεται πάνω από τα ανασχεδιασμένα πίσω φωτιστικά σώματα, τα οποία διαθέτουν τρισδιάστατο φωτισμό και μια στενή λωρίδα λυχνιών LED που καλύπτει όλο τους το μήκος.

Η Porsche διαθέτει και ένα νέο σύστημα φωτισμού τριών σταδίων για τους προβολείς: κάθε μοντέλο Cayenne διαθέτει προβολείς LED στο βασικό του εξοπλισμό. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα επιλογής του προαιρετικού Συστήματος Δυναμικού Φωτισμού (PDLS), το οποίο διαθέτει μια σειρά από λειτουργίες, όπως τα φώτα στροφής και ο φωτισμός αυτοκινητόδρομου.

Οι νέοι προβολείς LED τύπου matrix με σύστημα PDLS Plus είναι το καλύτερο σύστημα που μπορεί κανείς να επιλέξει: Συνολικά 84 λυχνίες LED ενεργοποιούνται κατά περίπτωση, προσφέροντας πλήρως μεταβαλλόμενη κατανομή και ένταση του φωτισμού. Αυτό σημαίνει ότι το νέο μοντέλο μπορεί να προσφέρει νέες λειτουργίες, όπως η μεγάλη σκάλα των προβολέων που δεν τυφλώνει τους οδηγούς των επερχόμενων οχημάτων, καθώς και ο προσαρμοζόμενος έλεγχος εκτυφλωτικού φωτισμού.

Η Cayenne και η Cayenne S στην αγορά

neporsca5

Το νέο κορυφαίο SUV της Porsche διατίθενται σε δύο εκδόσεις:

  • Η Cayenne με τον 6κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα τριών λίτρων αποδίδει 340 ίππους, με μέγιστη ροπή στρέψης τα 450 Nm. Αυτό σημαίνει εξαιρετικές επιδόσεις, καθώς επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,2 δευτερόλεπτα (5,9 δευτερόλεπτα με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono) ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 245 χλμ./ώρα.
  • Η Cayenne S διαθέτει ένα κινητήρα V6 2,9 λίτρων, με διπλή υπερτροφοδότηση. Ο επίσης νέος αυτός κινητήρας, αποδίδει 440 ίππους με μέγιστη ροπή στρέψης τα 550 Nm, 20 ίππους περισσότερους από τον προκάτοχό του. Το αυτοκίνητο επιταχύνεται από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,2 δευτερόλεπτα (με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono: 4,9 δευτερόλεπτα) και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 265 χλμ./ώρα.

Tiptronic S και PTM

neporsca6

Οι καλύτερες επιδόσεις της Cayenne, οι οποίες βελτιώνουν τόσο τον sport χαρακτήρα όσο και την άνεση, εξασφαλίζονται σε μεγάλο βαθμό από το νέο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων Tiptronic S. Οι μικρότεροι χρόνοι απόκρισης και οι πιο κοντές σχέσεις στις μικρότερες ταχύτητες του κιβωτίου ενισχύουν αφενός τις επιδόσεις στο δρόμο, αφετέρου τις δυνατότητες εκτός δρόμου. Στο άλλο άκρο του καλύτερου συνδυασμού άνεσης και sport χαρακτήρα, η μακριά όγδοη σχέση σε συνδυασμό με την μελετημένη τελική σχέση μετάδοσης εξασφαλίζει χαμηλές ροπές, βελτιστοποιημένη κατανάλωση καυσίμου και χαλαρή οδήγηση.

Ακόμη και σε κακό δρόμο ή σε διαδρομές εκτός δρόμου, η νέα Cayenne είναι βελτιωμένη αφού, τα προγράμματα κίνησης εκτός δρόμου διευκολύνουν τον οδηγό να επιλέγει τις κατάλληλες ρυθμίσεις για τη διαδρομή του. Η προεπιλεγμένη ρύθμιση είναι το πρόγραμμα κίνησης σε δρόμο. Τέσσερα άλλα προγράμματα ενεργοποιούν ρυθμίσεις για κίνηση σε ήπιο έδαφος εκτός δρόμου: Λάσπες, Χαλίκι, Άμμος ή Βράχοι.

Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει ρυθμίσεις για την κίνηση, την ανάρτηση και τα κλειδώματα διαφορικού, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Για την κατανομή της ισχύος κίνησης, η Porsche αξιοποιεί το σύστημα ενεργητικής τετρακίνησης σε όλα τα μοντέλα Cayenne.

Το έξυπνο, πλήρως μεταβαλλόμενο Σύστημα Διαχείρισης Πρόσφυσης Porsche (PTM) κατανέμει ιδανικά τη δύναμη στους δύο άξονες. Ο σχεδιασμός του συστήματος αυτού (τύπου hang-on) αποτελεί βασική αρχή για τις εξαιρετικές sport επιδόσεις του νέου μοντέλου. Ταυτόχρονα, ικανοποιεί όλες τις απαιτήσεις για αυξημένη πρόσφυση στο ανώμαλο έδαφος.

Ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων εμπρός-πίσω

Η νέα Cayenne συνδυάζει τρεις σχεδιαστικές λύσεις για το πλαίσιο σε μία: sport αυτοκίνητο, όχημα off road και αυτοκίνητο μεγάλων αποστάσεων. Για να επιτευχθεί αυτό, η εταιρεία εξέλιξε ένα νέο ελαφρύ αλλά άκαμπτο αυτοφερόμενο πλαίσιο, με τον εμπρός άξονα να διαθέτει ξεχωριστούς συνδέσμους και τον πίσω άξονα να είναι πολλαπλών συνδέσμων. Τυπικό χαρακτηριστικό sport αυτοκινήτου είναι τα νέα ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων, τα οποία πλέον προσαρμόζονται σε ζάντες τουλάχιστον 19 ιντσών. Τα ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων βελτιώνουν την οδική συμπεριφορά στις στροφές.

Η Porsche προσφέρει τροχούς έως 21 ιντσών ως προαιρετικό εξοπλισμό για την Cayenne.

Παθητική τετραδιεύθυνση, πνευματική ανάρτηση, μηδενική κλίση στις στροφές

neporsca7

Οι λύσεις αυτές αποτελούν την καλύτερη βάση για τα συστήματα ενεργητικού ελέγχου του πλαισίου, τα οποία συνδυάζονται με το ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Πλαισίου 4D της Porsche. Το σύστημα λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο, βελτιστοποιώντας την οδική συμπεριφορά ακόμη περισσότερο.

Με εξαίρεση το σύστημα ενεργητικής απόσβεσης PASM (βασικός εξοπλισμός της Cayenne S), όλα τα άλλα συστήματα ελέγχου του πλαισίου είναι νέα. Για πρώτη φορά, η Cayenne διατίθεται με ηλεκτρικό σύστημα παθητικής τετραδιεύθυνσης. Δοκιμασμένο και ελεγμένο τόσο στην 911, όσο και στην Panamera, η τετραδιεύθυνση βελτιώνει την ευελιξία στις στροφές, αλλά και την ευστάθεια κατά την ξαφνική αλλαγή λωρίδων κυκλοφορίας με μεγάλες ταχύτητες.

Ο μειωμένος κύκλος στροφής διευκολύνει επίσης την καθημερινή χρήση της Cayenne ακόμα περισσότερο.

Η προαιρετική προσαρμοζόμενη πνευματική ανάρτηση με νέα τεχνολογία τριπλού αεραθαλάμου αναβαθμίζει σημαντικά τον συνδυασμό ανάμεσα στην sport αίσθηση της άμεσης επαφής με το δρόμο και στην άνεση της οδήγησης που περιμένει κανείς από ένα αυτοκίνητο μεγάλων αποστάσεων. Όπως και στο παρελθόν, το σύστημα αυτό προσφέρει τη δυνατότητα ρύθμισης του ύψους της ανάρτησης όταν το αυτοκίνητο κινείται σε ανώμαλο έδαφος.

Με το προαιρετικό Σύστημα Δυναμικού Ελέγχου Πλαισίου (PDCC) που ελαχιστοποιεί τις κλίσεις στις στροφές, οι οδηγοί που προτιμούν τη sport οδήγηση απολαμβάνουν το όφελος της εναλλαγής από ένα υδραυλικό σε ένα ηλεκτρικό σύστημα. Η εναλλαγή αυτή επιτυγχάνεται χάρη στο ισχυρό ηλεκτρικό σύστημα 48V που διαθέτει το όχημα. Οι μικρότεροι χρόνοι απόκρισης εξασφαλίζουν ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στη γρήγορη οδήγηση, αλλά και μεγαλύτερη άνεση όταν ο οδηγός επιλέγει να κινηθεί συγκρατημένα.

Φρένα Επιφανειακής Επίστρωσης με στρώση καρβιδίου του βολφραμίου

Με τα καινοτόμα Φρένα Επιφανειακής Επίστρωσης (PSCB), η Porsche επιτυγχάνει μια ακόμα παγκόσμια πρωτιά, με τα φρένα αυτά (διαθέτουν δίσκους από χυτοσίδηρο με επίστρωση καρβιδίου του βολφραμίου) να διατίθενται προαιρετικά για όλα τα μοντέλα Cayenne.

Με την επίστρωση αυτή αυξάνονται οι τιμές τριβής, ενώ μειώνεται η φθορά και οι συγκεντρώσεις σκόνης στους δίσκους.

Επιπλέον τα φρένα αυτά, έχουν επίσης εντυπωσιακή εμφάνιση καθώς, οι δαγκάνες τους είναι λευκές, ενώ στην επιφάνεια των δίσκων αναπτύσσεται μια μοναδική γυαλάδα μετά το στρώσιμο. Τα φρένα PSCB διατίθενται αποκλειστικά σε συνδυασμό με τους τροχούς 20 και 21 ιντσών.

Τα κεραμικά φρένα PCCB παραμένουν το κορυφαίο σύστημα της προσφερόμενης γκάμας.

Νέο Sport Chrono με πρόγραμμα PSM Sport

Η νέα Cayenne προσφέρει ακόμη περισσότερες δυνατότητες στον τομέα των επιδόσεων, αφού οι τεχνικοί επανασχεδίασαν το πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono, το οποίο αναπτύχθηκε με βάση το μοντέλο που χρησιμοποιείται στα sport αυτοκίνητα της εταιρείας.

Ο διακόπτης επιλογής προγράμματος Mode στο τιμόνι είναι μια ξεκάθαρη ένδειξη αυτής της προσέγγισης. Εκτός από τα προγράμματα οδήγησης Normal, Sport και Sport Plus, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ένα πρόγραμμα με ρυθμίσεις που διαμορφώνονται ξεχωριστά. Πατώντας το Sport Response στο κέντρο, ενεργοποιούνται χαρτογραφήσεις του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων που είναι ρυθμισμένες για τις μέγιστες επιδόσεις.

Το πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono περιλαμβάνει επίσης ένα ξεχωριστό πρόγραμμα, το PSM Sport, με το οποίο ο οδηγός μπορεί να αξιοποιεί τα χαρακτηριστικά οδήγησης της Cayenne.

Μειωμένο βάρος και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου

Στο νέο αμάξωμα χρησιμοποιείται συνδυασμός κράματος αλουμινίου και χάλυβα, ενώ το εξωτερικό είναι κατασκευασμένο στο σύνολό του από αλουμίνιο. Το δάπεδο, το μπροστινό τμήμα και ουσιαστικά όλα τα τμήματα του αυτοφερόμενου πλαισίου είναι επίσης από κράμα αλουμινίου. Ένα ιδιαίτερο τεχνικό χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει είναι η μπαταρία πολυμερών λιθίου-σιδήρου η οποία από μόνη της εξοικονομεί βάρος 10 κιλών σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.

Συνολικά, το βάρος της Cayenne (κενή) έχει μειωθεί από τα 2.040 στα 1.985 κιλά, παρά τον σημαντικά πιο πλούσιο βασικό εξοπλισμό, ο οποίος πλέον περιλαμβάνει προβολείς LED, μεγαλύτερους τροχούς, σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος ParkAssist (μπροστά και πίσω), μονάδα τηλεφώνου LTE με WiFi hotspot, υπηρεσίες Porsche Connect και ένα σύστημα προληπτικής προστασίας πεζών.

Προηγμένο Cockpit Porsche και νέο σύστημα PCM

neporsca9

Με τα αυτοκίνητα αυτής της νέας γενιάς, η θρυλική γερμανική εταιρία ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη σχέση μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου.

Το Cockpit του νέου SUV είναι πλήρως ενσωματωμένο στην sport, πολυτελή ατμόσφαιρα. Στην καρδιά της νέας φιλοσοφίας ενδείξεων και χειριστηρίων ελέγχου που έχει υιοθετήσει η μάρκα βρίσκεται η full HD οθόνη αφής 12,3 ιντσών της τελευταίας γενιάς του Συστήματος Διαχείρισης Επικοινωνιών Porsche (PCM), το οποίο παρουσιάστηκε πέρσι με τη νέα Panamera. Ο χειρισμός μιας σειράς ψηφιακών λειτουργιών γίνεται με διαισθητικό τρόπο, ή και με φωνητικό έλεγχο.

Το βασικό σύστημα Porsche Connect Plus προσφέρει πρόσβαση σε online υπηρεσίες και στο Διαδίκτυο. Στο σύστημα αυτό περιλαμβάνεται το βασικό σύστημα πλοήγησης με πληροφορίες κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο. Τα αναλογικά χειριστήρια στη νέα κεντρική κονσόλα επικεντρώνονται στις βασικές λειτουργίες του οχήματος. Οι διακόπτες είναι ενσωματωμένοι αρμονικά στην επιφάνεια αφής που μοιάζει με γυάλινη οθόνη smartphone, ενώ αντιδρούν με ηχητικά και απτικά σήματα όταν τα χρησιμοποιεί ο οδηγός.

Όπως επιβάλλει το χαρακτηριστικό στυλ της Porsche, ο οδηγός έχει μπροστά του πάντοτε το αναλογικής εμφάνισης στροφόμετρο στο κέντρο του πίνακα οργάνων. Στις δύο πλευρές του υπάρχουν δύο οθόνες full HD 7 ιντσών, όπου εμφανίζονται όλα τα άλλα σχετικά δεδομένα οδήγησης, καθώς και πρόσθετες πληροφορίες που επιλέγει ο οδηγός από το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Το σύστημα Night Vision Assist εξοπλισμένο με θερμική κάμερα είναι ένα από τα σημαντικότερα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, μαζί με το Σύστημα Υποβοήθησης Αλλαγής Λωρίδας Κυκλοφορίας, το Σύστημα Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας Κυκλοφορίας που περιλαμβάνει και λειτουργία αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, τη λειτουργία υποβοήθησης σε κυκλοφοριακή συμφόρηση, το σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης ParkAssist με περιμετρική απεικόνιση και το σύστημα Porsche InnoDrive με προσαρμοζόμενο σύστημα διατήρησης ταχύτητας.

Περισσότερες δυνατότητες εξατομίκευσης

neporsca10

Ταυτόχρονα, το νέο σύστημα PCM έρχεται να προσφέρει το επόμενο επίπεδο στις δυνατότητες προσαρμογής. Δεν είναι μόνο η αρχική οθόνη και το βασικό μενού που μπορούν να ρυθμιστούν ανάλογα με τις ανάγκες του οδηγού. Ο οδηγός μπορεί επίσης να διαμορφώσει έως έξι διαφορετικά προφίλ.

Εκτός από έναν μεγάλο αριθμό ρυθμίσεων για το εσωτερικό, σε ένα προφίλ μπορούν να αποθηκευτούν ρυθμίσεις για τα φώτα, τα προγράμματα οδήγησης και τα συστήματα υποβοήθησης.

Ανάλογα με τον εξοπλισμό, ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει τις δικές του ρυθμίσεις για τα νέα ηχοσυστήματα της Bose και της Burmester. Επίσης, η νέα Cayenne είναι πάντα online όταν θέλει ο οδηγός της, καθώς οι εκτεταμένες υπηρεσίες Connect Plus είναι διαθέσιμες μέσω της ενσωματωμένης κάρτας SIM που υποστηρίζει σύνδεση LTE.

Το σύστημα θέρμανσης, για παράδειγμα, το οποίο λειτουργεί ανεξάρτητα από τον κινητήρα, μπορεί να προγραμματιστεί από απόσταση μέσω smartphone. Επιπλέον, η εφαρμογή Offroad Precision, η οποία αναπτύχθηκε ειδικά για την Porsche Cayenne, είναι πλέον διαθέσιμη ως μέρος του νέου βασικού πακέτου. Η εφαρμογή αυτή παρέχει λεπτομερή στοιχεία για διαδρομές σε ανώμαλο έδαφος, βοηθώντας τον οδηγό να βελτιώσει τις ικανότητές του χρησιμοποιώντας καταγεγραμμένα βίντεο.

 

Νίκος Τσάδαρης