Η υπερστροφή πέρα από θεαματική είναι και αρκετά επικίνδυνη… Πρόκειται για την τάση του αυτοκινήτου να στρίβει, με το εμπρός μέρος κάθετο προς την είσοδο της στροφής. Αυτή προκαλείται είτε από συγκεκριμένες ενέργειες του οδηγού, είτε από μεγάλη ταχύτητα εισόδου στη στροφή και εμφανίζεται σε όλα τα αυτοκίνητα, με διαφορετικό όμως τρόπο. Τι πρέπει να κάνεις για να την προλάβεις και πώς δεν την αφήνεις να εκδηλωθεί;

Yπερστροφή σε προσθιοκίνητο
Αν και στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα η βασική αντίδραση είναι η υποστροφή, εκείνη μπορεί με τους ανάλογους χειρισμούς να μετατραπεί σε υπερστροφή (απότομη επιβράδυνση κατά τη διάρκεια μιας στροφής). Η υπερστροφή στα προσθιοκίνητα μπορεί να είναι από ακίνδυνη και ελεγχόμενη, έως απότομη και ανεξέλεγκτη, ανάλογα με την κατάσταση του δρόμου, το αυτοκίνητο και την κατάσταση των ελαστικών του.

H υπερστροφή αντιμετωπίζεται με την τεχνική του ανάποδου τιμονιού. Αν το αυτοκίνητο γυρίσει πολύ, χρειάζεται προσοχή ώστε να μην έχουμε υπερδιόρθωση (να γυρίσει απότομα προς την αντίθετη φορά).

Υπερστροφή σε πισωκίνητο
Τα πισωκίνητα αυτοκίνητα έχουν την ιδιότητα να ευχαριστούν μέσω των υπερστροφικών τους χαρακτηριστικών σε ελεγχόμενες συνθήκες. Στη γρήγορη κίνησή τους, ωστόσο, η υπερστροφή είναι απότομη και απαιτεί γνώση και εμπειρία. Σε εκείνα τα αυτοκίνητα, η υπερστροφή ισχύος προκαλείται όταν πατήσουμε το γκάζι στην είσοδο της στροφής, ενώ η υποστροφή αδράνειας -αν και παρατηρείται σπάνια- είναι πιο δύσκολη να αντιμετωπιστεί, αφού χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στις αυξομειώσεις του γκαζιού σε συνδυασμό με το τιμόνι.

Με το ανάποδο τιμόνι και πάλι ο οδηγός μπορεί να διορθώσει την υπερστροφή, με τη διαφορά όμως, ότι εδώ πρέπει να ελέγχει και το πεντάλ του γκαζιού.

TIPS

• Αν έχετε σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESP), η υπερστροφή δύσκολα προκαλείται
• Όταν υπερστρέψει το αυτοκίνητο, δεν πατάμε φρένο σε καμία περίπτωση
• Σε αυτοκίνητα με άκαμπτο και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, εμφανίζεται πιο απότομα το φαινόμενο της υπερστροφής
• Στα πισωκίνητα αυτοκίνητα η υπερστροφή ισχύος (από έντονο πάτημα του γκαζιού) και η μετέπειτα διόρθωσή της καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό και από την ύπαρξη -ή μη- μπλοκέ διαφορικού.

Πηγή: autotriti.gr