Το BMW Group δημιούργησε (με τη μορφή μιας σύγχρονης σχεδιαστικής μελέτης) κάτι πολύ ξεχωριστό για το φετινό Concorso d’Eleganza Villa d’Este (διαγωνισμός κομψότητας), θέλοντας να τιμήσει ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα στην ιστορία της, το 2002 και κυρίως τα μηχανολογικά επιτεύγματα στα οποία βασίστηκε η 2002 turbo.

Ο Adrian van Hooydonk, στέλεχος της εταιρίας δήλωσε: «Η 2002 καθιερώθηκε στην κορυφή της γκάμας και ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη με τεχνολογία turbo, επισφραγίζοντας τον αυθεντικό, σπορ χαρακτήρα του coupe. Ταυτόχρονα, το 2002 turbo ηγήθηκε της τεχνολογικής εξέλιξης των κινητήρων BMW. Σήμερα με την 2002 Hommage γιορτάζουμε όλα αυτά τα επιτεύγματα.

«Η 2002 Hommage χρησιμοποιεί δυναμικές σχεδιαστικές φόρμες, ερμηνεύοντας με το δικό της τρόπο ένα από τα πιο εμβληματικά οχήματα στην ιστορία της μάρκας», σχολιάζει ο Karim Habib, επικεφαλής σχεδιασμού της BMW Automobiles. «Ταυτόχρονα, αποτυπώνει σημαντικούς θριάμβους στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού που οφείλονται στην τεχνολογία turbo. Έτσι η Hommage συνδυάζει δυναμικά το παρελθόν και το μέλλον της φίρμας καθώς υπόσχεται μία γνήσια οδηγική απόλαυση».

bmw1

Η χαμηλωμένη σπορ σιλουέτα της 2002 Hommage και οι συμπαγείς διαστάσεις, σε συνδυασμό με το μακρύ μεταξόνιο, τους κοντούς προβόλους και την προεξέχουσα «μύτη καρχαρία» υπόσχονται μία συναρπαστική οδηγική εμπειρία, δυναμισμό και ευελιξία. Αεροδυναμικές λεπτομέρειες όπως μεγάλα σπόιλερ μπροστά και πίσω συνδυάζονται με πληθώρα αεραγωγών για βελτιστοποίηση της ροής αέρα γύρω από το αυτοκίνητο και μεγιστοποίηση της αεροδυναμικής πίεσης σε όλες τις συνθήκες.

Εμπνευσμένη από τη χαρακτηριστική χρωμιωμένη λωρίδα που πλαισίωνε την 2002 στην εποχή της, μία οριζόντια λωρίδα από ανθρακονήματα αγκαλιάζει τους ώμους της 2002 Hommage και χωρίζει το αμάξωμα οπτικά σε ανεξάρτητα τμήματα. Το πάνω τμήμα της οροφής, του καπό και του πορτμπαγάζ είναι ματ για να μην ανακλώνται οι ηλιακές ακτίνες, θυμίζοντας τα αγωνιστικά αυτοκίνητα μιας άλλης εποχής. Οι γραμμές του αμαξώματος είναι μινιμαλιστικές, καθαρές και ρέουσες, ενώ το κάτω τμήμα δημιουργεί έντονη αντίθεση με μία high-gloss βαφή, τολμηρές, ανάγλυφες επιφάνειες και χαρακτηριστικές γραμμές που προσδίδουν στα πλευρά μία σύγχρονη νότα και οδηγούν το βλέμμα στους πίσω, κινητήριους τροχούς.

Η βαφή Space Race Metal περιβάλλει τη BMW 2002 Hommage σαν υγρό μέταλλο. Σε ματ και γυαλιστερή υφή, η light metallic blue δημιουργεί άλλοτε μία λαμπερή ιριδίζουσα μπλε εμφάνιση, ενώ άλλοτε υπερτερούν οι τόνοι του γκρι, ανάλογα με την πρόσπτωση του φωτός. Αυτό το παιχνίδι της βαφής με το φως χαρίζει στην επιφάνεια μία δυναμική αίσθηση βάθους.

bmw3

Ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό στα πλευρά του αυτοκινήτου είναι οι ογκώδεις θόλοι των τροχών που αγκαλιάζουν το αμάξωμα σαν τέσσερα στιβαρά «μπράτσα». Κάπου, θυμίζουν την έκδοση 2002 turbo, που χρειαζόταν φαρδιές προεκτάσεις βιδωμένες στο αμάξωμα για τις προδιαγραφές ενός πολύ φαρδύτερου μετατροχίου. Η Hommage ενσωματώνει αρμονικά αυτή τη λεπτομέρεια στα ειδικά σχεδιασμένα πάνελ. Αεροδυναμικές επιφάνειες και γραμμές σμιλεμένες με ακρίβεια αγκαλιάζουν τους δυναμικούς θόλους των τροχών δίνοντάς τους πρωταγωνιστικό ρόλο. Δίχρωμες ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών ολοκληρώνουν το στυλ του αυτοκινήτου στην επαφή του με το δρόμο. Η μοντέρνα εμφάνιση αυτών των μηχανουργικά κατεργασμένων πολυάκτινων ζαντών παραπέμπει σε αγωνιστικές ζάντες άλλων εποχών, ενώ χρυσές δαγκάνες με το έμβλημα Μ προσθέτουν μία σφραγίδα κύρους.

Το εμπρός τμήμα αποπνέει δυναμισμό και αυτοπεποίθηση. Στυλιστικά, γεφυρώνει μία ιστορία 50 χρόνων, καθώς συνδυάζει τα χαρακτηριστικά, οριζόντια στοιχεία της σειράς 02 με τη σύγχρονη σχεδίαση της BMW. Το εμπρός τμήμα πλαισιώνεται οπτικά από προεξέχοντες θόλους τροχών. Το φαρδύ μετατρόχιο και το χαμηλωμένο αμάξωμα συνθέτουν ένα μεγάλο καμβά όπου σχεδιάζονται ευμεγέθεις επιφάνειες. Οι γραμμές και το σχήμα του καπό θυμίζουν τη χαρακτηριστική «λόγχη» που σχηματίζεται στο κέντρο των μοντέλων 02 και πλαισιώνει το έμβλημα της μάρκας στη μάσκα. Πρόσθετες χαρακτηριστικές γραμμές διαχωρίζουν με ακρίβεια τις ματ επιφάνειες.

bmw4

Κεντρικό στοιχείο του εμπρός τμήματος είναι η γνώριμη χαρακτηριστική μάσκα. Εδώ, έχει τη μορφή μιας χαμηλής, ενσωματωμένης μονάδας, που ενισχύει τη σχεδιαστική συνοχή με το ιστορικό μοντέλο. Ανάγλυφες, μαύρες διπλές μπάρες προσδίδουν φινέτσα στις λεπτομέρειες της φαρδιάς μάσκας. Όπως η 2002, έτσι και η 2002 Hommage διαθέτει επίσης δύο μονούς προβολείς που οριοθετούν το εντυπωσιακό εμπρός τμήμα.

Οι προβολείς πλαισιώνονται από κάτοπτρα με χρυσαφί απόχρωση που σκόπιμα παραπέμπει στη χρυσή 50ή επέτειο από το λανσάρισμα της 2002. Τα κάτοπτρα παραπέμπουν επίσης στην κίτρινη απόχρωση πολλών προβολέων αγωνιστικών αυτοκινήτων της εποχής εκείνης. Μία συνεχής μαύρη λωρίδα δημιουργεί την κατάλληλη οπτική πλατφόρμα για τις μάσκες και τους προβολείς, συγκεντρώνει τα στυλιστικά στοιχεία του εμπρός τμήματος και υπογραμμίζει το φαρδύ και αθλητικό στήσιμο του αυτοκινήτου. Οι πιο παρατηρητικοί θα διακρίνουν επίσης τα φλας, τα οποία (όπως ο πρόγονος του αυτοκινήτου) τοποθετούνται ανεξάρτητα από τους προβολείς και ενσωματώνονται σε μία φαρδιά λωρίδα (από carbon στην έκδοση Hommage) πάνω από αυτούς.

bmw5

Η μεγάλη, εμπρός ποδιά, μία στυλιστική σύνδεση με τα μοντέλα της δεκαετίας του ’70, μειώνει την οπτική απόσταση ανάμεσα στη 2002 Hommage και το δρόμο και αναδεικνύει την οδηγοκεντρική προσέγγιση. Μαζί με το φαρδύ, σπορ στήσιμο του αυτοκινήτου, αυτή η τεχνικά πρωτοποριακή σχεδίαση προμηνύει κορυφαίο κράτημα και αξιόπιστη συμπεριφορά στις γρήγορες στροφές. Τώρα, όπως και την εποχή που η 2002 ήταν στις δόξες της, η σχεδιαστική τελειότητα και τη τεχνολογία turbo προσφέρουν απαράμιλλη απόλαυση σε αγωνιστικές πίστες, επαρχιακούς δρόμους και ορεινά περάσματα. Τα σήματα turbo στην εμπρός ποδιά και το λογότυπο «turbo» παραπέμπουν στα πρώτα αυτοκόλλητα της 2002 turbo όπως και το κάλυμμα του εξωτερικού καθρέπτη στην πλευρά του οδηγού. Επιφάνειες από carbon χαρακτηρίζουν την εμπρός ποδιά και τα μαρσπιέ, ενώ δημιουργούν μία τεχνική αντίθεση με τις επιφάνειες που βάφονται στο χρώμα του αμαξώματος.

Η σχεδίαση πίσω τμήματος φέρνει στη μνήμη στοιχεία της 2002 turbo. Για παράδειγμα, η οριζόντια υποδιαίρεση των πλούσιων επιφανειών του αυτοκινήτου και οι καθαρές γραμμές δίνουν έμφαση στο πλάτος και επομένως υποδηλώνουν δυναμισμό, σε συνδυασμό με μια μοντέρνα αίσθηση. Το σχήμα των πίσω φώτων είναι εμπνευσμένο από το ίδιο ιστορικό πρότυπο. Τα σχεδόν ορθογώνια φώτα οριοθετούν σχεδιαστικά το πίσω τμήμα. Τα κρυστάλλινα καλύμματα έχουν σύγχρονη εμφάνιση σε black-panel και όταν τα φώτα είναι αναμμένα αποκαλύπτουν μία εικόνα του εσωτερικού τους. Όταν είναι σβηστά, φαίνεται μόνο μία ομοιόμορφη μαύρη επιφάνεια. Όπως και μπροστά, αυτό ενισχύει την εντύπωση μιας λωρίδας τυλιγμένης γύρω από το αυτοκίνητο.

Το λογότυπο BMW στα δεξιά της πινακίδας κυκλοφορίας ανάμεσα στα δύο πίσω φώτα είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό της 2002. Οι μυώδεις θόλοι των τροχών καθορίζουν το πίσω τμήμα και αναδεικνύουν το φαρδύ μετατρόχιο, ενώ μελετημένα σπόιλερ προσδίδουν μία μοντέρνα νότα. Ένας διαχύτης από ανθρακονήματα (carbon) ενσωματώνει τις γνώριμες πλέον διπλές απολήξεις εξαγωγής και αποδίδει στο πίσω τμήμα μία σπορτίφ διάσταση.

Η νέα εκδοχή της 2002 έχει τη μορφή ενός compact σπορ coupe με την κλασική παράδοση των μοντέλων BMW Hommage και ενσαρκώνει την έννοια της γνήσιας οδηγικής απόλαυσης όπως αυτή ορίζεται το 2016.

Νίκος Τσάδαρης