Ο παγκοσμίως ισχυρότερος 6κύλινδρος diesel κάνει το ντεμπούτο του στις BMW 750d xDrive και 750Ld xDrive με κατανάλωση μικτού κύκλου: 5,9 – 5,7 l/100 km και εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 154 – 149 g/km. Ο κινητήρας παράγει μέγιστη ισχύ 400 ίππους και  μέγιστη ροπή 77,5 χγρμ.

Ο νέος εν σειρά 6κύλινδρος 3λιτρος κινητήρας βασίζεται στην τελευταία γενιά κινητήριων συνόλων του BMW Group. Η τεχνολογία TwinPower Turbo περιλαμβάνει υπερσυμπίεση πολλαπλών σταδίων με τέσσερις υπερσυμπιεστές και μία ανανεωμένη έκδοση άμεσου ψεκασμού common-rail με μέγιστη πίεση πάνω από 2.500 bar. Η νέα 750d xDrive επιταχύνει από 0 – 100 km/h σε 4,6 δευτ. (750Ld xDrive: 4.7 δευτ.). Οι επιδόσεις αυτές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην υπερσυμπίεση δύο σταδίων, που συνδυάζει τέσσερις υπερσυμπιεστές, επιτυγχάνοντας ταχύτερη πίεση υπερπλήρωσης στις χαμηλές στροφές κάτι που βοηθά στη γρήγορη απόκριση στο πάτημα του γκαζιού από το ρελαντί.

Η απόδοση των 400 ίππων γίνεται στις 4.400 σ.α.λ., ενώ από τις μόλις 1.000σ.α.λ. αποδίδονται 45,9 χγρμ ροπής, με τη μέγιστη τιμή των 77,5 χγρμ διαθέσιμη από τις 2.000 έως 3.000 σ.α.λ.. Το μεγάλο και σταθερό απόθεμα ροπής του κινητήρα και το 8τάχυτο κιβώτιο Steptronic εξασφαλίζουν στη βαριά 7άρα άμεση επιτάχυνση σε κάθε πάτημα του γκαζιού ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες, με τον ηλεκτρονικό κόφτη να περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 250 χλμ/ώρα.

Ο νέος σπορ diesel αποτελεί παράδειγμα μηχανολογικής εξέλιξης και τεχνογνωσίας. Η υιοθέτηση δομικών καινοτομιών προσφέρει τα συνήθη πλεονεκτήματα των κινητήρων diesel σε ισχύ και απόδοση, με την υποστήριξη της φιλοσοφίας καύσης υπό εξαιρετικά υψηλή πίεση που αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς. Μελετημένες λύσεις αντιμετωπίζουν τόσο τα θερμικά όσο και μηχανικά φορτία που είναι αποτέλεσμα της υψηλής ισχύος και της αύξησης της μέγιστης πίεσης καύσης στα 210 bar.

Η κυλινδροκεφαλή και ο στροφαλοθάλαμος κατασκευάζονται με μία ειδικά διαδικασία συμπίεσης υψηλής πίεσης. Το Θερμό Ισοστατικό Πρεσάρισμα, Hot Isostatic Pressing (HIP) εξασφαλίζει την υψηλή αντοχή των χυτών αλουμινένιων εξαρτημάτων. Η συναρμολόγηση των κεντρικών κουζινέτων και της κυλινδροκεφαλής βασίζεται σε μία φιλοσοφία συνδέσμου συγκράτησης για ενίσχυση της αντοχής. Άλλα ειδικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν τη φλάντζα κυλινδροκεφαλής πέντε στρωμάτων, επίστρωση κυλίνδρων μέσω διπλού ηλεκτροστατικού ψεκασμού και έμβολα από κράμα αλουμινίου/πυριτίου με επανάτηξη υποδοχών στις κεφαλές, μπρούτζινα ένθετα στους πείρους και κεντρικά ελεγχόμενη ψύξη.

Η τελευταία γενιά της τεχνολογίας άμεσου ψεκασμού  common-rail φροντίζει για την τροφοδοσία καυσίμου. Τα πιεζοηλεκτρικά  μπεκ με μέγιστη πίεση ψεκασμού αυξημένη πάνω από 2.500 bar, διασφαλίζουν ακριβή ποσότητα μίγματος και ομοιογενές σπρέι καυσίμου. Σαν αποτέλεσμα, η απόδοση του κινητήρα έχει αυξηθεί και οι εκπομπές ρύπων έχουν μειωθεί. Η τεχνολογία μετεπεξεργασίας καυσαερίων των BMW 750d xDrive & 750Ld xDrive δεν περιλαμβάνει μόνο φίλτρο σωματιδίων diesel και καταλύτη αποθήκευσης NOX, που βρίσκονται στο ίδιο κέλυφος και πολύ κοντά στον κινητήρα, αλλά και ένα σύστημα SCR (Selective Catalytic Reduction) με ψεκασμό AdBlue.

Η αποδοτικότητα και τα χαρακτηριστικά επιδόσεων του νέου κινητήρα οφείλονται κυρίως στη χρήση για πρώτη φορά ενός τέταρτου υπερσυμπιεστή και στη συντονισμένη συνεργασία των εξαρτημάτων του συστήματος υπερσυμπίεσης. Η ροή του συμπιεσμένου αέρα στους θαλάμους καύσης παράγεται από υπερσυμπίεση πολλαπλών σταδίων. Το στάδιο υψηλής πίεσης περιλαμβάνει δύο υπερσυμπιεστές μεταβλητής γεωμετρίας στο ίδιο κέλυφος, ενώ ο υπερσυμπιεστής χαμηλής πίεσης έχει αντικατασταθεί από δύο μικρότερους ταχύτερης απόκρισης. Το σύστημα Digital Diesel Electronics (DDE) τελευταίας γενιάς, υπεύθυνο για τη διαχείριση του κινητήρα, υιοθετεί μία στρατηγική υψηλής ακρίβειας για το συντονισμό λειτουργία κάθε υπερσυμπιεστή, τη θέση των μεταβλητών πτερυγίων του συστήματος υψηλής πίεσης και τη ρύθμιση των πεταλούδων μετάβασης και παράκαμψης, της πεταλούδας καυσαερίων, της βαλβίδας πίεσης υπερπλήρωσης (wastegate) και του intercooler, λαμβάνοντας υπόψη τις λειτουργικές συνθήκες και το φορτίο του κινητήρα.

Γενικά, οι δύο υπερσυμπιεστές χαμηλής πίεσης και ένας από τους δύο υψηλής πίεσης λειτουργούν συνεχώς. Μόνο σε απότομη επιτάχυνση από ρελαντί θα παρακαμφθούν οι δύο υπερσυμπιεστές χαμηλής πίεσης μέσω της πεταλούδας ελέγχου. Έτσι η πίεση υπερπλήρωσης παράγεται ακόμα πιο γρήγορα. Ο δεύτερος υπερσυμπιεστής υψηλής πίεσης μπαίνει στο παιχνίδι στις  2.500 rpm περίπου.

Ένα ακόμα νέο στοιχείο, είναι η ανακυκλοφορία καυσαερίων για το στάδιο χαμηλής πίεσης του συστήματος υπερσυμπίεσης καθώς και το στάδιο υψηλής πίεσης. Το μέτρο αυτό αυξάνει την αποδοτικότητα των υπερσυμπιεστών και επομένως ολόκληρου του κινητήρα. Έτσι μειώνονται και τα επίπεδα εκπομπών οξειδίου του αζώτου υπό υψηλά φορτία. Για αύξηση της απόδοσης, ο κινητήρας υιοθετεί ένα έμμεσο σύστημα ψύξης του αέρα εισαγωγής με υψηλότερη χωρητικότητα από αυτό του απερχόμενου κινητήρα, καθώς και ένα πρόσθετο σύστημα ψύξης πλάκας έδρασης για τους υπερσυμπιεστές χαμηλής πίεσης. Καθοριστικό είναι ένα ανεξάρτητο κύκλωμα χαμηλής θερμοκρασίας  – ανεξάρτητο από το σύστημα ψύξης του κινητήρα, που περιλαμβάνει εναλλάκτες θερμότητας και μία ηλεκτρική αντλία ψυκτικού.

Για την ιστορία και για ελάχιστους Έλληνες σημειώνουμε ότι, η BMW 750d xDrive και η 750Ld xDrive θα διατίθενται από τον Ιούλιο του 2016.

yggh

Νίκος Τσάδαρης